Методичні рекомендації до проекту. 7 клас
На «Проект» у програмі відводиться 18 год. Існує традиційний розподіл
годин на цей розділ: б год — на теоретичну частину;
10 год — на практичне виконання завдання і 2 год — на захист проектів. Такий розподіл годин має свої позитивні сторони, але також існують
і недоліки. Основні з них — багато часу йде на пояснення цілей і завдань розділу. Семикласникам важко сприймати теоретичну частину проекту, а саме — по 1,5 год три заняття поспіль.
У пропонованих рекомендаціях розподіл годин — поурочний, що, в першу чергу,
полегшує розуміння дітьми цілей, поставлених перед ними, по-друге, заняття (2 уроки) складається
з двох частин — теоретичної і практичної.
Пропонований
розподіл годин за темою «Проект»:
№ з/п
Тема заняття
К-ть год
1
Вступне заняття
2
2
Історія виникнення виробу
2
3
Моделі-аналоги виробу
2
4
Вибір виробу
2
5
Складання технологічної карти виробу
2
б
Економічне обґрунтування проекту
2
7
Екологічне обґрунтування проекту
2
8
Реклама. Підготовка проекту до захисту
2
9
Захист проекту
2
Усього
18
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТЬ 1. Вступне заняття
Пояснюються цілі і завдання проекту, його мотивація,
актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів,
демонструються проекти, виконані учнями 7-х класів минулого року. Повідомляється план виконання проекту (із записом
у робочий зошит), перелік можливих варіантів виробів (обов'язково!).
Наприклад:
Іграшки, скриньки, органайзери, вішалки, світильники, кубки, полиці під телефон, матрьошки, свічники, вази, пасхальні яйця, кухонне начиння, рамки під фото, полиці під квіти, стільці, меблі, ручки для дверей, тарілки, булави, полиці під взуття, підставки під книги або диски, замки, інструменти, повітряні
змії, інвентар, моделі, що рухаються, зброя, декоративний орнамент, трансформери, ляльковий театр тощо.
Учитель пояснює учням, якими бувають види проектів:
1. За характером пошуковоїдіяльності:
•дослідницькі;
•творчі;
•інформаційні.
2. Залежно від кількості учасників:
•індивідуальні;
•парні;
•групові.
3. Залежно від навчальних дисциплін:
•монопредметні;
•міжпредметні;
•надпредметні.
4. За терміном виконання:
•короткострокові (день — тиждень);
•середньострокові (тиждень — місяць);
•довгострокові (до року).
•Учням пропонується визначити, який за терміном проект вони
виконуватимуть. Обговорюється складність виконання майбутнього проекту, оформлення
його теоретичної частини. У процесі бесіди вчитель
має спонукати учнів до активної участі в обговоренні
цього питання, що викликатиме позитивні емоції у дітей.
•Домашнє завдання
Дітям пропонується вибрати нескладний за виготовленням об'єкт проекту.
Історія виникнення виробу
Починаючи з цього заняття, усі подальші складаються з двох частин — теоретичної
і практичної.
Теоретична частина
Після організаційного моменту учням пропонується подивитись у робочий зошит
і відповісти на запитання: «Чим ми сьогодні займатимемося згідно з «Планом проекту».
З досвіду минулого року видно, що ця тема є найскладнішою для учнів. Вони
не знають, де брати інформацію про той чи інший
об'єкт праці. Тому головним завданням учителя є дохідливо, не роблячи з цього
проблеми (щоб не «відбити» інтерес до проекту), пояснити, де знайти інформацію (Інтернет, книги, журнали, розповіді вчителів, батьків, знайомих...), у якому обсязі (кількість сторінок) виконати цю частину проекту.
Учитель обов'язково наводить приклад історії виникнення одного з аналогів виробу.
Практична частина
Учням пропонується придумати виріб, який вони
хотіли б зробити (не обмежуючи їх фантазію), і намалювати його в зошиті. Залежно від складності
виробів учитель вирішує, скільки таких моделей-аналогів має бути в зошиті у кожного учня.
Домашнє завдання
Знайти історію вибраного виробу (об'єкта) й оформити її на аркуші паперу формату А4. Угорі аркуша написати
«Історія виникнення...», на зворотному боці —прізвище та клас, укласти його у файл і принести
на наступне заняття. Домашнє завдання учні здають учителеві.
Учитель збирає матеріали учнів на кожному уроці. Таким чином відбувається накопичення матеріалів
проекту.
3.Моделі-аналоги виробу. Теоретична частина ,
Відбувається обговорення вибраних об'єктів кожного
(!) учня, . його доцільність, необхідність, цікавість, складність виконання тощо. Пропонуються
об'єкти учням, які вони вдома не змогли вибрати. Обговорюються
моделі-аналоги виробу і заносяться в робочий зошит.
Практична частина
Складається з роботи учнів, в основному з робочим зошитом, де виконуються
попередні ескізи, малюнки варіантів майбутнього виробу. Визначається кількість
матеріалу. Індивідуальне обговорення з учнями того матеріалу, з якого буде виконано виріб або
деталь, де можна знайти матеріал, якщо його немає в наявності в майстерні, тощо.
Домашнє завдання
У кінці заняття вчитель пояснює, що ескізи,
малюнки, фотографії (якщо такі будуть)
учні повинні перенести на аркуш паперу
формату А4, на якому вгорі написати «Можливі варіанти виробу» чи «Моделі-аналоги».
4.Вибір виробу
Теоретична частина
Кожен учень визначає (за допомогою вчителя) той об'єкт, який він виготовлятиме.
Практична частина
Учні виконують креслення
і об'єкта в зошиті (або відразу на аркуші паперу А4). Вибирають заготовки, роблять
розмітку.
Матеріал для проекту можна використовувати будь-який: від пластиліну,
паперу і текстильних матеріалів до будівельних
матеріалів (екологічно чистих).
Домашнє завдання
Принести аркуш паперу (А4) з кресленням виробу, з написом «Вибраний виріб».
5. Складання технологічної
карти виробу.
Теоретична частина
Учитель дає алгоритм складання технологічної карти. Наводить приклади
складання технологічної карти практично всіх (!) майбутніх виробів. Учні роблять необхідні записи
в зошитах.
Практична частина
Учні починають виготовлення виробу за технологічними картами.
Домашнє завдання
Перенести технологічну карту із зошита на аркуш паперу формату А4, підписати
«Технологічна карта» і принести на наступне заняття.
6.
Економічне обґрунтування
.Теоретична частина
Учитель наводить приклади економічних розрахунків. Пояснює виконання
економічного обґрунтування. Дає розцінки тих матеріалів, які учні застосовуватимуть під час виготовлення виробу (об'єкта). Учні в робочих зошитах самостійно виконують розрахунок. Або
виконують його вдома, маючи для цього всі дані.
Практична частина
Продовжується подальше виконання учнями проекту.
Домашнє
завдання
На аркуші паперу формату А4 виконати економічне обґрунтування, підписати
і принести на наступне
заняття.
7.
Екологічне обґрунтування. Теоретична частина
Учитель пояснює цілі і завдання екології, необхідність екологічного обґрунтування. Наводить приклади екологічних обґрунтувань. З кожним учнем конкретно обговорює його екологічний розрахунок. Учні записують у зошит тези.
Практична частина
Продовжується практична робота над об'єктом (виробом).
Домашнє завдання
Принести виконане на аркуші паперу формату А4 екологічне обґрунтування проектованого
виробу, а також чистий аркуш такого самого формату.
8. Реклама. Підготовка проекту до захисту
Теоретична частина
У процесі бесіди з учнями обговорюються
види, цілі, призначення та оформлення реклами. Учитель або учні наводять приклади реклами виробів.
Підбиваються підсумки збору документації з проекту.
З аркушів, зібраних учителем, кожен учень формує свою теку, оформляє титульний аркуш.
Обговорюються недоліки щодо накопичення й оформлення
теоретичної частини проекту кожного учня.
Оголошуються умови захисту проекту.
Практична частина
Завершується практична робота над об'єктом (проектом).
Домашнє завдання
Придумати рекламу свого виробу й оформити її на аркуші паперу формату
А4.
9. Захист проекту
Захист проектів може проходити в будь-якій формі — від короткого й «сухого» представлення виробу до міні театральних постановок.
У момент захисту учень може використовувати теку з теоретичною частиною свого проекту.
Бажано мати на цьому занятті відеокамеру. Це, по-перше, настроює дітей
на серйозність заходу, по-друге, дасть можливість дітям учитися виступати публічно. Після захисту проекту бажано кожного учня похвалити.
Висновок
Такий великий
проект учні 7-х класів виконуватимуть уперше, і як кожен учень буде ставитися до виконання проектів у своєму подальшому навчанні, залежить від учителя.
|